.
Zawory
Wielkość zaworów w silniku w bezpośredni sposób determinuje jego potencjalne osiągi. Im zawory mają większą średnicę, tym łatwiej osiągnąć wysoką moc silnika i jednocześnie utrzymać szeroki zakres jego momentu obrotowego. Dobrym przykładem mogą tu być silniki samochodów Fiat Punto Super1600 oraz Peugeot 206 Super1600. Pierwszy z nich ma zawory o średnicach dolotowe - 33,7 mm oraz wydechowe - 28,2 mm, natomiast Peugeot odpowiednio 28,7 mm i 24,6 mm. Pomimo tak znacznej różnicy osiągają one identyczną moc 225 KM. Cała różnica tkwi jednak w zakresie momentu obrotowego. Podczas kiedy Punto Super1600 ma już wysoki moment przy 6000 obr./min - Peugeot musi być utrzymywany w zakresie powyżej 7000 obr./min.
Do jazdy na co dzień zwykle nie ma potrzeby stosowania zwiększonych zaworów. Nie wolno ich zwiększać ani w silnikach grupy N czy A. Możliwe jest to dopiero w w jednostkach typu VK (kit car) KS (Super1600) lub silnikach Klasy 3 (Rallycross, Wyścigi). Umożliwia to osiągnięcie największej możliwej mocy przy jednoczesnym szerokim zakresie momentu obrotowego.
Do przerabianych przez nas silników wyczynowych dorabiamy zawory u dostawcy ze specjalnego stopu, wytrzymującego nawet ekstremalne prędkości obrotowe bez ryzyka urwania grzybka (typowe zjawisko w przypadku seryjnych zaworów wydechowych). Stosujemy unikalna metodę projektowania kształtu zaworu, która pozwala dobierać jego parametry w zależności od kształtu i kąta kanału dolotowego.
Offline