#1 2009-02-27 19:35:11

Palmen

Bywalec

5630449
Skąd: Kielce >>Czarnów<<
Zarejestrowany: 2009-02-26
Posty: 237
Wiek: 20

Sportowe wałki rozrządu

Optymalną propozycją tuningu mechanicznego silnika jest wymiana wałka (wałków) rozrządu. Tuning Jędrasik oferuje tu produkty bydgoskiej firmy Świątek. Prowadzimy sprzedaż oraz montaż i regulację sportowych wałków rozrządu typu GT oraz sprowadzamy wałki rajdowe i wyczynowe. Możliwe jest również za naszym pośrednictwem zamówienie i wykonanie wałków do niemal dowolnego silnika wolnossącego.



Wałki sportowe produkowane w firmie Świątek wykonywane są ze stali stopowej drogą obróbki mechanicznej i następnie hartowane powierzchniowo do odpowiedniej twardości. Często stosuje się dodatkową obróbkę chemiczną – fosforanowanie poprawiające własności powierzchni materiału. W niektórych przypadkach ( gdy umożliwia to konstrukcja mechanizmu rozrządu ) wałki sportowe wykonywane są poprzez przeszlifowanie krzywek wałka seryjnego na inny kształt.

Zasady montażu wałków sportowych. Wałki sportowe posiadają w stosunku do wałków seryjnych krzywki o większym wzniosie, dłuższych czasach otwarcia zaworów oraz najczęściej podwyższoną prędkość otwierania i zamykania zaworów. Zapewnia to wzrost sprawności i wielkości napełnienia cylindrów a w konsekwencji podwyższenie mocy i momentu obrotowego osiąganego przez silnik. W zależności od przeznaczenia wałki dzielimy na trzy typy.

1. WAŁKI SPORTOWE - GT - są to wałki przeznaczone do podwyższania mocy samochodów turystycznych poruszających się w normalnym ruchu drogowym, użytkowanych „na co dzień”, dają orientacyjny wzrost mocy do 20 %. Po zamontowaniu takiego wałka silnik uzyskuje lepsze osiągi, jednak dla pełnego wykorzystania możliwości wałka z reguły dokonuje się dodatkowych przeróbek i modyfikacji takich jak:
- zwiększenie wyprzedzenia statycznego zapłonu ( o około 5 st. )
- zastosowanie sportowego układu wydechowego oraz kolektora
- w silnikach z wtryskowymi układami zasilania - wymiana chipa w komputerze sterującym na chip o sportowej charakterystyce. Tą przeróbkę dokonuje się po zamontowaniu wałka i w samochodach z wtryskiem często jest ona niezbędna dla zapewnienia równomiernej pracy na biegu jałowym, a dodatkowo powoduje dalszy wzrost mocy silnika
- podwyższenie stopnia sprężania poprzez splanowanie głowicy ( orientacyjne około 1 do 2 mm ),
- skorygowanie i polerowanie kanałów wlotowych i wylotowych w głowicy i kolektorach


2. WAŁKI RAJDOWE - R - przeznaczone są także do samochodów turystycznych, do silników mających uzyskiwać możliwie dużą moc, oraz do samochodów startujących w ogólnodostępnych imprezach sportowych ( orientacyjny wzrost mocy do 30 % ). Przy montażu tych wałków stosuje się szerszy niż dla wałków GT zakres dodatkowych przeróbek ( wyższe stopnie sprężania, zwiększenie pojemności i inne ).

3. WAŁKI WYCZYNOWE - W - przeznaczone do samochodów wyczynowych posiadających silniki mające osiągać maksymalne wartości mocy i momentu obrotowego z uwzględnieniem charakteru imprezy i zakresu przeróbek całego pojazdu ( wzrost mocy o 50 - 100 % ). Podczas przygotowania tych silników dokonuje się często znacznych zmian konstrukcyjnych . Wszystkie wałki rozrządu montuje się wyłącznie z nowymi elementami współpracującymi ( popychacze, dźwignie zaworowe lub płytki ). Dopuszcza się montaż dźwigni i popychaczy regenerowanych w naszej firmie.

Offline

 

#2 2009-03-04 21:27:06

Emilio

Administrator

2824532
Skąd: Miedziana Góra
Zarejestrowany: 2009-02-26
Posty: 188
Wiek: 20
Auto: Civic 1.6 16V

Re: Sportowe wałki rozrządu

Sportowe wałki znajdziemy w każdym aucie wyczynowym. Czy nadają się też na co dzień?

Montaż sportowego wałka rozrządu to jeden z klasycznych zabiegów tuningowych. Wśród miłośników "podkręcanych" aut krążą legendy o tym, jak doskonały wpływ ma to na parametry silnika. Dlaczego więc tzw. ostrych wałków nie stosuje się w fabrycznych silnikach? Bo sportowe wałki mają to do siebie, że wprawdzie w pewnym zakresie obrotów silnika podwyższają jego maksymalną moc i moment obrotowy, jednak dzieje się to kosztem podwyższonego zużycia paliwa, zmniejszenia kultury pracy oraz pogorszenia czystości spalin. W dodatku tak zmodyfikowany samochód z reguły znacznie gorzej zachowuje się podczas normalnej, spokojnej jazdy. Czym różnią się sportowe wałki od tych, które montowane są seryjnie? Przede wszystkim tunerzy zmieniają kształt i ustawienie krzywek w taki sposób, żeby zawory otwierały się szerzej, dłużej i szybciej. Dzięki temu cylindry mogą być napełniane w krótszym czasie, a w dodatku większą ilością mieszanki. W odróżnieniu od wałków standardowych charakterystyka części tuningowych jest taka, że przez stosunkowo długi moment jednocześnie otwarte są zawory dolotowe i wydechowe - świeża mieszanka wypycha z cylindra spaliny pozostałe po poprzednim suwie pracy. Wpływa to pozytywnie na dynamikę silnika, nie można jednak liczyć na czystość spalin - do wydechu trafia zbyt dużo niespalonej mieszanki. Im bardziej sportowy wałek (tzn. taki, który daje duży przyrost mocy na wysokich obrotach), tym gorzej silnik pracuje na wolnych obrotach. Rajdowe wałki nadają się tylko do sportu Większość tunerów rozróżnia wałki przeznaczone do samochodów używanych do normalnej, ale dynamicznej jazdy (często określane jako GT), wałki rajdowe oraz wyczynowe. Tak naprawdę tylko te pierwsze nadają się do codziennej eksploatacji. Po zamontowaniu wałka rajdowego lub wyczynowego auto na wolnych obrotach właściwie "nie jedzie", dopiero w górnym zakresie zaczyna się coś dziać. O elastyczności silnika lepiej zapomnieć. Uwaga na koniec: radzimy unikać tuningowych wałków niewiadomego pochodzenia, jakie często oferowane są w ogłoszeniach i na aukcjach internetowych. Jeżeli już zdecydujemy się na tę zaawansowaną formę tuningu, lepiej powierzyć auto specjalistycznej, doświadczonej w tej dziedzinie firmie. W przeciwnym wypadku grozi nam rozczarowanie. Sam wałek rozrządu nie wystarczy Wymiana wałka rozrządu (koszt ok. 1-2 tys. zł) to zbyt mało, żeby osiągnąć poprawę parametrów silnika. Taka przeróbka uda się najwyżej w przypadku wałków nieznacznie odbiegających od seryjnych. Żeby auto jeździło lepiej, trzeba też przerobić głowicę (zawory, kanały dolotowe i wylotowe) i podwyższyć stopień sprężania. Często wymagana jest zmiana lub modyfikacja popychaczy zaworowych, tłoków. Koszt zmian może przekroczyć 10 tys. zł Chip do wałka Wymiana wałka rozrządu na sportowy wymaga najczęściej korekty nastawów silnika. Specjaliści od tuningu przestawiają przede wszystkim kąt wyprzedzenia zapłonu, w przeciwnym wypadku osiągi przerobionego auta pogorszą się. W autach wyposażonych we wtrysk paliwa dla zapewnienia poprawnej pracy silnika niemal zawsze konieczna jest wymiana lub modyfikacja oprogramowania komputera sterującego. Do prawidłowego zestrojenia zmodyfikowanego silnika potrzebne są m.in. hamownia i analizator spalin. Radzimy unikać domorosłych specjalistów, którzy dobierają wałek i regulują silnik wyłącznie "na oko". To się może źle skończyć! Poważna zmiana Jacek Chojnacki, Chojnacki Motor System - Montaż tzw. sportowych wałków rozrządu bez modyfikacji silnika, a także poważnej ingerencji w układ wydechowy, układ zasilania, elektronikę sterującą silnika, a często również w przełożenia skrzyni biegów, rzadko kończy się sukcesem.


--------------------------------------
HONDA MOTORS

http://img23.imageshack.us/img23/9275/hondaczworka.jpg

Offline

 
Licznik wejsc na Forum

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
Hotels Agios Prokopios ЗеебаŃ